
Editoriale
Jannis Kounellis a Palazzo Lantieri di Gorizia

- Giugno 28, 2025
di Boris Brollo
Teorico dell’arte
Grazie al pittore C. A. Serafino ho potuto vedere a Gorizia Palazzo Lantieri con la padrona di casa e, preziosa guida, Carolina Lantieri la quale ci ha permesso di visitare il suo storico Palazzo in cui risiede una collezione di arte contemporanea con artisti del calibro di Jannis Kounellis, Michelangelo Pistoletto, Giulio Paolini, Gunter Forg, Franz West, Jan Fabre, Getullio Alviani e Domenico Bianchi fra i più noti.
L’opera che più mi ha colpito per la sua singolarità è stata l’opera di Kounellis. Una installazione Senza Titolo (Confine) che oggi, nell’anno di Gorizia capitale europea della cultura 2025, è più che mai Simbolica! Singolare perché opera costruita sul luogo, due stanze di solaio occupate da putrelle in ferro e strumenti musicali legati sopra col fil di ferro. Un violino, un saxofono e un clarinetto contrastano, per sagome, lucentezza e materiali, col crudo e grigio ferro. L’installazione occupa entrambe le stanze da terra al soffitto, ed è montata ad X come fosse un Cavallo di Frisia, cioè un reticolato come quelli della guerra del 1915/18 che venivano posti a difesa della trincea. Un’opera di anni fa che già presagiva l’attuale situazione politica e indica, ancor oggi, la necessità del superamento della Guerra. Probabilmente l’opera è nata sull’idea di “confine” della Prima Guerra Mondiale, che cambiò la geografia dell’Europa, come oggi tende a cambiare quella della ex Russia europea con l’invasione dell’Ucraina.
"Con Kounellis siamo di fronte alla durezza del ferro contro al suono delizioso degli strumenti musicali. Una contraddizione che ci pone davanti ad uno shock abreativo, ad una forte scarica emozionale."

A questo proposito nel Salone Nobile c’è un’altra installazione a specchio sul soffitto, opera di Michelangelo Pistoletto, leone d’oro della Biennale di Venezia, che rappresenta la Mitteleuropa fatta a specchi intagliati di cui la superficie rispecchia nella sua traslucidità tutti coloro che vi passano sotto. Volenti o nolenti. Opera site specific pure questa.

Ma ritorniamo alla simbologia dell’opera “Senza Titolo (Confine)” di Kounellis. Essa si muove nella duplicità del Simbolo, il quale ha due facce: nell’uso degli antichi Greci era un mezzo di riconoscimento. E il simbolo era costituito da ognuna delle due parti ottenute spezzando irregolarmente in due un oggetto (moneta o altro) e che una volta riunito era il segno della fraterna amicizia fra le due parti che lo conservavano. Ed è in questa duplicità che va letta l’opera del Kounellis. Il “confine” è una ferita che divide le carni, i popoli, le famiglie. È una cesura ambivalente di qua o di là. Odio/Amore. Piacere/Dolore. Felicità/Infelicità. Fedeltà/Infedeltà. Durezza/Tenerezza.
Ricordo, qui, che nella visione paranoico-critica di Salvador Dalì, oltre al Tempo Molle vi fu fondamentale il concetto di Duro e Tenero (inteso come immateriale) che lui applicava al telefono. Apparecchio fatto, all’epoca, di bachelite, materia dura, che trasmetteva l’immateriale della voce. O l’aragosta, crostaceo dalla dura corazza e dal tenero e morbido corpo interiore. Così in Kounellis siamo difronte alla durezza del ferro in putrelle del cavallo di Frisia, di contro al suono delizioso degli strumenti musicali. Una contraddizione in termini, che ci pone davanti ad uno shock abreativo: scarica emozionale che rimuove traumi inconsci.
Ma se la duplicità del simbolo è parte della stessa medaglia ecco che la coppia diventa teatro dove uno è il Carnefice ed uno la Vittima, e come sappiamo e vediamo costantemente nella guerra i ruoli sono intercambiabili. Pertanto l’opera del Kounellis in Palazzo Lantieri è stata anticipatrice e ben si attaglia alle guerre attuali che solo la Cultura, con la C maiuscola, può far soprassedere pacificando la realtà. Cosa che abbiamo visto grazie alla nomina di capitale europea della cultura per Gorizia, la quale ha visto le due Gorizie unificarsi in prospettiva di una vita comune.

Jannis Kounellis at Palazzo Lantieri in Gorizia
Thanks to the painter artist C. A. Serafino, I was able to visit Palazzo Lantieri in Gorizia with the owner and invaluable guide Carolina Lantieri, who allowed us to tour her historic palace, home to a collection of contemporary art featuring artists of the calibre of Jannis Kounellis, Michelangelo Pistoletto, Giulio Paolini, Gunter Forg, Franz West, Jan Fabre, Getullio Alviani and Domenico Bianchi, among the most famous.
The work that struck me most for its uniqueness was Kounellis’s Untitled (Border) installation, which today, in the year Gorizia is European Capital of Culture 2025, is more symbolic than ever! Unique because it is a work constructed on site, two attic rooms occupied by iron beams and musical instruments tied above with wire. A violin, a saxophone and a clarinet contrast, in shape, shine and materials, with the raw, grey iron. The installation occupies both rooms from floor to ceiling and is mounted in an X shape like a Frisian horse, i.e. a fence like those used in the 1915-18 war to defend the trenches. A work from years ago that already foreshadowed the current political situation and still points to the need to overcome war. The work was probably inspired by the idea of the “border” of the First World War, which changed the geography of Europe, just as today’s invasion of Ukraine is changing that of the former European Russia.
Caption:
Jannis Kounellis, Untitled (Border) installation
Palazzo Lantieri, Gorizia
PH: Courtesy Boris Brollo 2025
In this regard, in the Salone Nobile there is another mirror installation on the ceiling, by Michelangelo Pistoletto, winner of the Golden Lion at the Venice Biennale, which represents Mitteleuropa made of carved mirrors whose translucent surface reflects all those who pass beneath it. Whether they like it or not. This is also a site-specific work.
Caption:
Mitteleuropa, by M. Pistoletto
PH: Courtesy Boris Brollo 2025
But let us return to the symbolism of Kounellis’ work “Untitled (Border)”. It moves within the duplicity of the symbol, which has two sides: in ancient Greek usage, it was a means of recognition. The symbol consisted of each of the two parts obtained by breaking an object (coin or other) irregularly in two, and once reunited, it was a sign of fraternal friendship between the two parties who kept it. It is in this duality that Kounellis’ work should be read. The “border” is a wound that divides flesh, peoples and families. It is an ambivalent break between here and there. Hate/Love. Pleasure/Pain. Happiness/Unhappiness. Fidelity/Infidelity. Hardness/Tenderness.
I remember here that in Salvador Dalì’s paranoid-critical vision, in addition to Soft Time, the concept of Hard and Soft (understood as immaterial) was fundamental, which he applied to the telephone. At the time, the device was made of Bakelite, a hard material that transmitted the immateriality of the voice. Or the lobster, a crustacean with a hard shell and a soft, tender interior. Thus, in Kounellis, we are faced with the hardness of the iron beams of the horse of Frisia, as opposed to the delightful sound of musical instruments. A contradiction in terms, which presents us with an abreactive shock: an emotional discharge that removes unconscious traumas.
But if the duplicity of the symbol is part of the same coin, then the pair becomes a theatre where one is the Executioner and one is the Victim, and as we know and see constantly in war, the roles are interchangeable. Therefore, Kounellis’ work in Palazzo Lantieri was ahead of its time and is well suited to current wars, which only Culture, with a capital C, can overcome by pacifying reality. This is something we have seen thanks to Gorizia’s designation as European Capital of Culture, which has seen the two Gorizias unite in the prospect of a common life.
"With Kounellis we are faced with the hardness of iron against the delicious sound of musical instruments. A contradiction that places us in front of an abreactive shock, a strong emotional discharge."
A Manifesto for the Future
Here is what contemporary artists can do, starting by abandoning the languages of the past, to explore feeling through neuroscience and information theory, and finally challenging the market with works that refuse to be quoted.
As a theoretician who has been engaged in this research for forty years, I also propose abandoning institutionalized languages, rethinking the training of artists and critics, creating interdisciplinary laboratories and developing new exhibition models.
The real challenge of our time is not technological, but philosophical: only by rethinking the very foundations of aesthetic “feeling” will we be able to emerge from the current crisis. As the history of art demonstrates, all true progress comes from the courage to question the dominant paradigms.

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