Sezione Ospiti

Giovan Battista DE ANGELIS

Campagna (Sa), 1953
Vive e lavora a Potenza
arteibernata@gmail.com

Nel 1980/84 si trasferisce a Milano. In questa città frequenta artisti e critici impegnati nelle ultime tendenze di ricerca. Nel 1985 ritorna nella sua terra di origine dove vive e lavora tra la Campania e la Lucania. Ha attraversato molte forme espressive artistiche, dalla pittura, alle elaborazioni grafiche digitali, alle installazioni, alle performance e ai video, fino a presentare questa ultima ricerca che si avvale delle informazioni elaborate dal computer. 1999, Centro d’Arte Contemporanea Wifredo Lam, Habana, Cuba. 2002, Palazzo dei Congressi Arte Expo, New York. 2009, Performance “Homo Campanus Infelix in Campania Felix” Campagna (Sa). 2010, “Biological Milk” forme plastiche in movimento, Campagna (Sa). 2010, “SUD” tra purificazione, rinascita e donazione, Napoli. 

2011, “L’arte rifiuta” L’Arte a 360 gradi RIFIUTA e non accetta le negatività, Napoli. 2011, “Fuori dal degrado” Performance 360°, Napoli. 2011, “La sciolta dei giusti” performance a 360 gradi che racconta le vittime dei sistemi dittatoriali attraverso varie forme di espressione artistica, Campagna (Sa). 2011, 54° Biennale di Venezia a cura di Vittorio Sgarbi. 2013, “Pinocchio. L’Arte come rivoluzione politico culturale nel paese delle favole e delle marionette”, Campagna (Sa). 2015, Mostra contemporanea di configurazioni dinamiche, Salerno. 2021, “Dante 700” tra ombra e luci, collettivo di scultura e pittura curata da Giancarlo Caneva e Boris Brollo, Carlo Motta, Giuseppe Siano e Leo Strozzieri.

Brief biographical summary. Between 1980 and 1984, he moved to Milan, where he connected with artists and critics engaged in the latest research trends. This experience deeply influenced his artistic journey. In 1985, he returned to his homeland, settling between Campania and Lucania, where he continues to live and work. His artistic exploration has evolved through various expressive forms, ranging from painting to digital graphic elaborations, installations, performances, and video art. In recent years, his research has embraced the use of computer-generated information, further expanding his creative language. Over the years, he has participated in numerous national and international exhibitions. In 1999, he exhibited at the Centro d’Arte Contemporanea Wifredo Lam in Havana, Cuba, followed by his participation in Arte Expo at the Palazzo dei Congressi in New York in 2002. His work often intersects with performative expression, as seen in “Homo Campanus Infelix in Campania Felix” (2009) and “Biological Milk” (2010), both presented in Campagna (Sa). In the same year, he explored themes of purification, rebirth, and donation in “SUD”, exhibited in Naples. In 2011, he developed a series of performances with strong social and political undertones, including “L’arte rifiuta”, a statement against negativity, and “Fuori dal degrado”, both performed in Naples. That same year, he presented “La sciolta dei giusti”, a multidisciplinary performance dedicated to the victims of dictatorial regimes, in Campagna (Sa). His participation in the 54th Venice Biennale, curated by Vittorio Sgarbi, marked a significant moment in his career. In 2013, he explored the intersection of art and political-cultural critique with “Pinocchio. Art as a political-cultural revolution in the land of fables and puppets”, held in Campagna (Sa). In 2015, he took part in a contemporary exhibition dedicated to dynamic configurations in Salerno. More recently, in 2021, he contributed to “Dante 700”, a collective exhibition of sculpture and painting curated by Giancarlo Caneva, Boris Brollo, Carlo Motta, Giuseppe Siano, and Leo Strozzieri, reflecting on the enduring legacy of Dante Alighieri.

Didascalie opere

In alto
Forme energetiche di particelle – Vibrazione
2024 – Elaborazione grafico digitale
50 x 100 cm

Al centro
Meteore dell’informazione
2022 – Installazione, Elaborazione grafico digitale
200 x 200 x 50 cm

In basso
Meteore dell’informazione
2022 – Installazione, Elaborazione grafico digitale
particolare

Percezioni estetiche delle particelle subatomiche 2024 - Elaborazione grafico digitale 100 x 100 cm